Διαπιστώσεις και προβληματισμοί

Τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025, στην αίθουσα «Πολυγωνικό» του Γενικού Λυκείου Πάρου, παρουσιάστηκε από τον Δήμο Πάρου, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου – Αντιπάρου και τον Αναπτυξιακό Οργανισμό «Αειφόροι Νήσοι Α.Ε.» το Γενικό Προγραμματικό Σχέδιο (Master Plan) για το νέο επιβατικό λιμάνι της Πάρου στη θέση «Κορακιές».

Η μελέτη, η οποία χρηματοδοτήθηκε με περίπου 500.000 ευρώ από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, επιβεβαίωσε τις ανησυχίες και επιφυλάξεις που ως παράταξη είχαμε διατυπώσει από καιρό, σχετικά με τη διαδικασία επιλογής θέσης και τη συνολική προσέγγιση του έργου.

Είχαμε επισημάνει τότε ότι, ενώ η πρώτη φάση των μελετών είχε κινηθεί σε πνεύμα διαφάνειας και διαλόγου, στη συνέχεια υπήρξε απομάκρυνση από τη συμμετοχική διαδικασία.

Η διαβούλευση στο δεύτερο στάδιο ήταν περιορισμένη έως ανύπαρκτη, χωρίς ουσιαστική ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου ή της τοπικής κοινωνίας, ενώ η επιλογή της τελικής θέσης πραγματοποιήθηκε χωρίς προηγούμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και χωρίς δημόσια παρουσίαση των νέων δεδομένων.

Στη χθεσινή παρουσίαση, διαπιστώθηκε με έκπληξη ότι:

• Οι μελετητές δεν είχαν πλήρη εικόνα της σημερινής λειτουργίας του επιβατικού λιμένα.

• Είχαν λανθασμένη αντίληψη σχετικά με τον αριθμό των πλοίων που προσεγγίζουν ταυτόχρονα το λιμάνι, καθώς και για τη διακίνηση τουριστικών λεωφορείων, ταξί, φορτηγών και van.

• Η μελέτη προβλέπει ελλιμενισμό έως 6 μποφόρ, ενώ είναι γνωστό ότι τα πλοία ταξιδεύουν και προσεγγίζουν λιμάνια σε συνθήκες έως 8 μποφόρ.

• Δεν υπήρξε καμία ουσιαστική διαβούλευση με ανθρώπους που έχουν εμπειρική γνώση των λιμενικών ζητημάτων του νησιού – καπεταναίους, ψαράδες, λιμενικούς, οδηγούς και τουριστικούς επαγγελματίες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, το εκτιμώμενο κόστος του έργου στις Κορακιές ανέρχεται σε 150 εκατομμύρια ευρώ, γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη ολοκληρωμένης και τεκμηριωμένης προσέγγισης.

Επιπλέον, η σχεδιαζόμενη χωροθέτηση ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα στην Παροικία, τα οποία πρέπει να εξεταστούν με ρεαλισμό και κοινωνική ευαισθησία.

Επαναλαμβάνουμε ότι το Δημοτικό Συμβούλιο έπρεπε να είχε ενεργό ρόλο σε κάθε κρίσιμη φάση του έργου και οι πολίτες της Πάρου να γνωρίζουν και να συμμετέχουν στον σχεδιασμό ενός έργου που θα καθορίσει το μέλλον του νησιού.

Η παρουσίαση του Master Plan επιβεβαίωσε ότι, παρά την επιστημονική μελέτη, απουσίασε η εμπειρική διάσταση και η ουσιαστική συμμετοχή ανθρώπων του νησιού που γνωρίζουν τις πραγματικές συνθήκες.

Χρειάζεται επανεξέταση, ουσιαστικός διάλογος και διορθωτικές κινήσεις, ώστε το νέο λιμάνι να αποτελέσει πράγματι έργο πνοής και όχι πηγή νέων προβλημάτων για την Πάρο.

ΠΑΡΟΣ  21-10-2025

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *